NB DETTE ER KONTRAKTSTILDELING!Havforskningsinstituttet (Oppdragsgiver) ønsker å leie et kombinert ringnot/trålfartøy til mengdeestimering av kolmule vest av Irland i perioden 2025-2026. Kontrakten har en varighet på 2 år og gjelder fra og med 01.01.2025 til og med 31.12.2026.Inngåelse av kontrakt over en periode på 2 år innebærer at reder forplikter seg til å stille fartøyet til rådighet for dette toktet i den angitte perioden og på det aktuelle tidspunkt. Fartøyet må ha minst 15 tonn årlig kvote for kolmule.Det årlige toktet skal foregå i ca 16 døgn innenfor perioden 10. mars til 10. april.Havforskningsinstituttet forbeholder seg retten til å inspisere fartøyet og kontrollere relevant dokumentasjon før inngåelse av kontrakt og før toktstartHovedtrekkene i prosedyrenHavforskningsinstituttet skal gjennomføre måling av kolmulebestanden i 16 døgn, innenfor perioden 10. mars til 10. april.Med forbehold om at nødvendige økonomiske tilskudd blir gitt til Havforskningsinstituttet vil toktlengde være 16 døgn, men med opsjon til forlengelse eller forkorting med inntil 3 døgn.Dato og klokkeslett for når fartøyet skal være tilgjengelig for Oppdragsgiver avtales mellom toktleder og reder for hvert år. Klargjøring av utstyr og kalibrering av fartøyet skal gjennomføres ved toktets start og inngår i toktperioden.Antall representanter fra leier om bord vil være 7 personer, eventuelt flere dersom det tilbys.Toktet skal gjennomføres som et trålakustisk survey med fast oppsatte kurslinjer i gyteområdet for kolmule fra vest av Irland til Færøyene. Toktet gjennomføres i samarbeid med EU (fartøy fra Irland, Nederland og Spania) og Færøyene. Det vil bli trålt på registreringer for prøvetaking av kolmule (i størrelsesorden 20-30 kortere trålhal i konsentrasjoner av kolmule). I tillegg skal det gjennomføres en hydrografisk stasjon med CTD og WPII håv med jevne mellomrom i surveyområdet (ca. hver 60. nautiske mil).Havn for start og avslutning av tokt er Bergen.Drivstoff skal være inkludert i den oppgitte døgnprisen. For beregning av forbruk av drivstoff er det oppgitt et estimat for driftsmønster. Faktisk driftsmønster vil kunne variere noe etter hvordan toktet blir satt opp av den internasjonale koordineringsgruppen. Fartøyet dekker litt forskjellige områder hvert år og dermed kan transittid og surveytid variere. Oppsettet nedenfor må ses på som et eksempel fra tidligere år:Antall døgn i normal drift (akustisk dekning), med hastighet 10 knop: ca 10Antall døgn i drift i transitfart, med hastighet 12 knop: ca 4Antall døgn til stasjonsarbeid (tråling, ctd, håv): ca 2.Toktene gjennomføres etter opplegg og ledelse av Oppdragsgiver. Kaptein skal instruere besetning om at de skal rette seg etter instrukser og gjennomføre de arbeidsoppgaver, blant annet rigging av redskap og utstyr, prøvetaking og merking, som toktleder eller den han bemyndiger måtte gi, så langt det er forenelig med driften av fartøyet. Det er Kaptein som har ansvar for at arbeidet om bord utføres på en sikker måte og har ansvar for sikkerheten om bord og det forutsetter at han og besetning finner arbeidet forsvarlig å utføre.