Anbudsoversikt for Anskaffelse av digitale læremidler

Brief

IT-konsulent og rådgivning

Anskaffelser i Akershus, Buskerud og Østfold KO trenger digitale læremidler og en nettbasert løsning for kjøp, oversikt og administrasjon av disse læremidlene, med en rammeavtale over 4 år. Anskaffelsen skal sikre videregående skoler i fylkene pålitelig tilgang til digitale læremidler av høy kvalitet til konkurransedyktige priser, og leverandøren må kunne tilby et bredt spekter av forlag og produsenter til ulike trinn og fag. Tildelingskriteriene er pris (40%) og kvalitet (60%), og det er ingen krav til klima- og miljøhensyn på grunn av anskaffelsens uvesentlige klimaavtrykk. Leverandøren må legge ved utfylt prisskjema som dokumentasjon.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Tittel
Anskaffelse av digitale læremidler
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Linn Sundt
Kontakt telefon
+47
Kontakt e-post
linnsun@bfk.no
Adresse
Hauges gate 89, 3019 Drammen
Varighet
4 år
Beskrivelse
Anska - Anskaffelser i Akershus, Buskerud og Østfold skal anskaffe digitale læremidler, samt nettbasert løsning for kjøp, oversikt og administrasjon av de digitale læremidlene. Anskaffelsen skal sikre at fylkene sine videregående skoler har pålitelig tilgang på digitale læremidler av høy kvalitet til konkurransedyktige priser. Tilbyder må kunne levere et mangfold av forlag og produsenter til ulike trinn og fag beregnet for videregående opplæring.
Tildelingskriterium 1
Pris
Tilbyder skal legge ved utfylt bilag 5 vedlegg 5.1 prisskjema.
Tildelingskriterium 2
Kvalitet
Oppdragsgiver vil vurdere tilbudt kvalitet ut i fra tildelingskriteriene 1.14.2.1 til og med 1.14.2.4.
Tildelingskriterium 3
Unntak klima og miljø
Om klima- og miljøhensyn Etter FOA § 7-9 andre ledd har oppdragsgiver i utgangspunktet plikt til å vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Forpliktelsen til å stille krav eller kriterier til klima og miljø gjelder ikke dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene, jf. FOA § 7-9 femte ledd. I følge DFØ sin veileder til regler om klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser, kapittel 7, så er anskaffelser av tjenester i forbindelse med trening og utdannelse - yrkes- og fagopplæring en av 14 CPV-koder som anses å ha et klimaavtrykk og miljøbelastning som er uvesentlig etter sin art. «DFØ har gjennomgått alle anskaffelser som ble gjennomført i 2022 registrert på de 14 CPV-kodene som er vurdert å ha lav klimaintensitet. Basert på denne gjennomgangen har de typer anskaffelser som går igjen og som har en typisk lav klimaintensitet, blitt identifisert. Videre er det gjort kvalitative vurderinger knyttet til andre former for miljøbelastninger, hentet fra begrepslisten i kapittel 2. Resultatet av disse vurderingene er listen nedenfor. Arkiv- og dokumentasjonstjenester Brukerstyrt personlig assistanse (BPA) Juridiske tjenester og advokattjenester Konsulent- og analysetjenester Medieovervåkning og analyse Nød- og sikkerhetstjenester Tekst- og innholdstjenester Telefonitjenester og mobiltelefoni Tjenester i forbindelse med trening og utdannelse Arbeidsmarkedsopplæring (AMO) og alternativ opplæringsarena Digitale og teknologiske kurs Kjøretøy og transportrelaterte kurs Kurs for spesifikke målgrupper (f.eks. flyktninger, ungdom) Sikkerhets- og HMS-opplæring Lederutvikling og prosjektledelse Sikkerhets- og HMS-opplæring Språk- og integreringskurs Yrkes- og fagopplæring Oppdragsgiver benytter seg av unntaksbestemmelsen i anskaffelsesforskriften §7-9 femte ledd med bakgrunn i at SaaS-anskaffelser i seg selv har et uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning da det hovedsakelig innebærer bruk av eksisterende infrastruktur. Det kan argumenteres med at det vil være et ikke ubetydelig energiforbruk knyttet til tjenesten som skal anskaffes, men dette er vanskelig å måle. Tiltak som kan settes inn for å redusere klimaavtrykket er å benytte seg av fornybar energi, samt fokus på å optimalisere energieffektiviteten. Utfordringen her ligger i å knytte energiforbruket spesifikt opp mot tjenestene som oppdragsgiver kjøper. I tillegg har DFØ gjennomført en dialog med aktuelt marked, og svaret er at markedet for denne type tjenester ikke er modent for å kunne dokumentere krav som andel fornybar energi for eksempel. Oppdragsgiver er pliktet til å følge opp alle tildelingskriterier i konkurransen, og ser at det kan bli utfordrende for leverandør å knytte energibruken spesifikt opp mot oppdragsgivers tjeneste. På bakgrunn av ovenstående vurderes det at denne anskaffelsen etter sin art har et uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning, og oppfyller dermed vilkårene for unntak i henhold til anskaffelsesforskriften § 7-9 femte ledd.
Kvalifikasjonskrav 1

Firmaattest

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    5. mai 2025, 09:06

  2. Frist for spørsmål

    7 døgn

    29. mai 2025, 22:00

  3. Frist for innlevering

    6. juni 2025, 10:00

  4. Åpningsdato

    6. juni 2025, 11:00

  5. Vedståelsesfrist

    3. sep. 2025, 10:00

Se aktive konkurranser som ligner