Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Programvare - Øvrige områder

Statens Vegvesen trenger et konkurransegjennomførings- og kontraktsadministrasjonsverktøy (KGV og KAV) for en periode på 10 år. Anskaffelsen har som mål å etablere en effektiv og heldigital anskaffelsesprosess som kan erstatte dagens system før juni 2026. Leverandøren må ha relevant erfaring med levering, implementering og drift av slike verktøy i større offentlige virksomheter underlagt norske eller europeiske regelverk. Tildelingskriteriene vektlegger kvalitet med 70%, totalpris med 30%, og miljøhensyn vurderes som uvesentlige. Dokumentasjonskrav inkluderer en oversikt over de viktigste relevante leveransene de siste 3 år.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Formålet med denne anskaffelsen er å få en effektiv og brukervennlig løsning for konkurransegjennomføringsverktøy (KGV) og et kontraktsadministrasjonsverktøy (KAV) som sørger for at vi følger opp våre kunder og leverandører på en profesjonell og effektiv måte. Anskaffelser i Statens vegvesen er et viktig strategisk virkemiddel for oss, og skal være med på å sikre etatens måloppnåelse. Anskaffelsesprosessen består av en rekke aktiviteter som skal sikre lovmessige anskaffelser til riktig pris og kvalitet, levert til rett tid, ivaretar viktige samfunnshensyn og på en måte som støtter opp om våre toppmål. Dette gjelder alle varer og tjenester, inkludert IT og bygg- og anleggsarbeid. Prosessen involverer mange aktører og krever samarbeid og styring. For å bruke anskaffelser strategisk og nå etatens mål, trengs gode verktøy, arbeidsprosesser og effektiv ressursutnyttelse på tvers av etaten. For Statens vegvesen er effektive anskaffelser avgjørende, med fokus på sikkerhet, sosialt ansvar og bærekraft. Vi står overfor en digital transformasjon for å forbedre våre prosesser, fra manuelle til sømløse digitale løsninger. Dette vil gi bedre planlegging og konkurranseutsetting, samt effektiv kontrakts- og kategoristyring, og gjøre oss til et fullt digitalt forvaltningsorgan. Med bedre verktøy og løsninger kan vi håndtere planlegging og konkurranseutsetting mer strukturert og innovativt, og utnytte stordriftsfordeler på tvers av etaten. Målsetningen er å få etablert en løsning som kan erstatte dagens KGV/KAV før kontrakt utløper med nåværende leverandør i juni 2026 og som legger til rette for at Statens vegvesen får en effektiv og heldigital anskaffelsesprosess.

    Kontakt navn
    Ole Henrik Lidi
    Kontakt telefon
    +47 41556046
    Kontakt e-post
    ole.lidi@vegvesen.no
    Adresse
    Innspurten 11C, 0663 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Leverandøren skal ha relevant erfaring, spesielt med levering, implementering og drift av KGV og KAV verktøy i større offentlige virksomheter underlagt det norske eller europeiske regelverket for offentlige anskaffelser.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    - Oppfyllelse av de funksjonelle, jf. Leverandørens besvarelse av Kundens Bilag 2, pkt. 2.2-2.6 - Oppfyllelse av de ikke-funksjonelle krav, jf. Leverandørens besvarelse av Kundens Bilag 1, vedlegg 4B - Oppfyllelse av krav til etablering og opplæring, jf. Leverandørens besvarelse av Kundens Bilag 3. - Oppfyllelse av krav til tjenestenivå, jf. Leverandørens besvarelse av Kundens Bilag 4 og 9 Se også dokumentet "Informasjon og regler for anskaffelsen" for nærmere beskrivelse av tildelingskriterier

    Beskrivelse

    - Leverandørens besvarelse av Kundens Bilag 6 Se også dokumentet "Informasjon og regler for anskaffelsen" for nærmere beskrivelse av tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Krav og kriterier som stilles i medhold av anskaffelsesforskriften § 7-9 skal ha som formål å redusere anskaffelsens samlede klimaavtrykk eller miljøbelastning, jf. anskaffelsesforskriften § 7-9 (1). Hovedregelen i anskaffelsesforskriften § 7-9 (2) er at oppdragsgiver skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent. Unntak fra forpliktelsen til å stille miljøkrav eller -kriterier foreligger dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene, jf. anskaffelsesforskriften § 7-9 (5). Behovet til oppdragsgiver skal primært dekkes gjennom en skytjeneste for å kunne gjennomføre konkurranse og følge opp inngåtte kontrakter. Videre innebærer anskaffelsen vedlikehold og videreutvikling av en slik tjeneste, drift og bruk av tjenesten. Arbeidet med vedlikehold og videreutvikling av tjenesten kan sammenlignes med en konsulenttjeneste uten særlig reisevirksomhet og anses derfor å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning. På bakgrunn av dette vurderes anskaffelsen av konkurransegjennomførings- og kontraktsadministrasjonsverktøy til etter sin art å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning, jfr. FOA § 7-9 (5). Selv om anskaffelsen av et konkurransegjennomførings- og kontraktsadministrasjonsverktøy etter sin art vurderes til å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning, ser vi at de datasentrene som brukes til å drifte systemene, vil kunne ha mulige klimaavtrykk og miljøbelastning. Leverandørens innflytelse over dette energiforbruket og den eventuelle miljøbelastningen er imidlertid svært begrenset, og det gjør at det er formålsløst for oppdragsgiver å vektlegge eller stille krav i kravspesifikasjonen til klima og miljø i denne anskaffelsen. Dette endrer derfor ikke på vurderingen av at FOA § 7-9 (5) kommer til anvendelse i denne anskaffelsen.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner