Anbudsoversikt for Kvalifisering - anskaffelse av lønns- og personalsystemer
Utgått
Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.
Brief
Programvare - Bygg og anlegg
Arbeids- og velferdsdirektoratet trenger skybaserte løsninger for lønns- og personalhåndtering over en avtaleperiode på 5+1+1+1+1 år, med en maksimal varighet på 10 år. Anskaffelsen skal dekke skytjenester og tilleggstjenester, inkludert etableringsprosjekt og bistand, og skal brukes av ca. 20.000 statlige ansatte og eksterne medarbeidere. Løsningene skal håndtere lønn og personaldata, støtte personaladministrative prosesser, og inkludere opsjoner som tidsregistrering, beredskap og turnus, samt reise og utlegg. Tildelingskriteriene vektlegger kvalitet med 70% og pris med 30%. Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon av leverandørens tre viktigste leveranser de siste tre årene, samt beskrivelse av teknisk kapasitet og kvalitetssikringssystem. Leveransen skal foregå i Oslo.
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Arbeids- og velferdsdirektoratet skal anskaffe skybaserte løsninger for lønns- og personalhåndtering. Anskaffelsen skal sikre at Nav får fremtidsrettete, kvalitetsriktige og ressurseffektive lønns- og personalsystemer slik at Nav kan fortsette digitalisering, automatisering og ikke minst heve kvaliteten ytterligere i støtte- og styringsprosessene. Avtaleformat er SSA - lille sky. Avtalen vil ha en varighet på 5 år. Avtalen fornyes deretter automatisk for 1 år om gangen. Avtalens maksimale varighet er 10 år.
Anskaffelsen vil dekke Skytjenester og Tilleggstjenester, herunder Etableringsprosjekt og Bistand.
Hovedtrekk i prosedyren
Arbeids- og velferdsdirektoratet skal anskaffe skybaserte, generiske løsninger som i første omgang skal håndtere lønn og personaldata. Nav ønsker at de generiske løsningene tilbys gjennom en systemplattform som kan utvides til å omfatte helhetlig personaladministrasjon med tilhørende tjenester som inkluderer arbeidsgiveransvar utover lønn og godtgjørelses utbetalinger. Målene for de nye løsningene omfatter bl.a:Etterlevelse av lover og regelverk og bidra til meget god regnskapskvalitetBrukervennlige selvbetjeningsløsninger for ansatteBrukervennlige løsninger for ledere og HR- og lønnsmedarbeidereStor grad av automatikk, der data registreres ett sted og understøtter god datakvalitetSømløse prosesser som sikrer effektiv ressursbruk, noe som krever gode integrasjonsløsninger for mottak og avlevering av dataNav har til hensikt at de nye løsningene skal dekke følgende tjenesteområder:Innsending og registrering av lønn- og personaldataStøtte til personaladministrative prosesser i ansattes «livsløp» i Nav, som f.eks. sykefraværsoppfølgingBeregning, utbetaling og rapportering av lønn for statlig ansatte og eksterne medarbeidereRefusjonshåndtering syke- og foreldrepengerRefusjon av reise og utlegg for ansatte i virksomheten og eksterne medarbeidereForvaltning av arbeidstid i henhold til arbeidsmiljølovenPlanlegging og registrering av beredskap og turnusTidsregistrering og oppfølgingRessurs- og kapasitetsplanleggingLønnsforhandlingIntegrasjon mot interne og eksterne samhandlereLagring av aktuelle dokumenter i Navs dokumentarkivFlere typer styringsinformasjon – som kontering, kontorplassering etc. som brukes i virksomhetsstyring og rapporteringNoen av ovennevnte tjenesteområder vil være opsjoner til løsningene og spesifiseres særskilt som opsjoner i Bilag 1 Kundens behovsbeskrivelse:Tidsregistrering og oppfølgingBeredskap og turnusReise og utleggAlle opsjonene skal tilbys og være del av prisen i tilbudet. Nav velger selv hvilke og når opsjonene skal utøves.
Omfang på leveransen basert på dagens tall (kan endres over tid) er som følger:Lønns- og personalsystemene skal brukes av rundt ca. 20.000 statlige ansatte og eksterne medarbeidere Innrapporter lønnsinntekt 10 milliarderAntall årsoppgaver 20.000Utbetalinger Reise – og utlegg 162 millionerAntall reiseregninger 120 tusenUtbetaling Beredskap & Turnus 27 millionerUtbetaling overtid, tillegg mm 110 millioner Antall brukere tidsregistrering 15.000Refusjonsinntekter 600 millionerTilleggstjenester, herunderEtableringsprosjekt inkl integrasjoner, opplæring og migrering av dataBistand
Tildelingskriterium 1
Tildelingskriterium 2
Tildelingskriterium 3
Begrunnelse for unntak fra anskaffelsesforskriftens § 7-9, 2. ledd, “Oppdragsgiver skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent”. Unntakshjemmel: anskaffelsesforskriftens § 7-9, 4. ledd: Tildelingskriterier etter andre og tredje ledd kan erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene. Denne anskaffelsen dreier seg om skytjenester (SaaS) hvor ytelsen leveres som standard programvare, gjennom nettverk fra datasentre primært lokalisert innenfor EU/EØS. I tabellen under for Tildelingskriterier har NAV valgt å ikke vekte klima- og miljøhensyn med 30%, men, erstattet slike tildelingskriter med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, jf. punkt 4.6 Bærekraft i Del III Bilag 1, med følgende begrunnelse: Kartlegging: Arbeids- og velferdsdirektoratet har samarbeidet med en rekke offentlige etater om hvordan vi best skal utvikle konkurransegrunnlagets kravspesifikasjoner for å fremme klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Det er allmenn oppfatning at det for skytjenester ofte vil være utfordrende å skulle vektlegge klima- og miljø med 30% på en måte som er i tråd med anskaffelsesregelverkets grunnleggende prinsipper. Arbeids- og velferdsdirektoratet har nylig avsluttet en høringsrunde med leverandører av skytjenester for løsning for konkurransegjennomføring og kontraktsadministrasjon. Arbeids- og velferdsdirektoratet ba blant annet om konkrete forslag til egnete miljøkriterier i anskaffelsen, alternativt, egnete klima- og miljøkrav. Vurdering: Vår konklusjon fra høringen og øvrig kartlegging er at det er utfordrende å få etablert rettferdige, målbare kriterier som retter seg mot ytelser fra datasentre, og som gir god klima- og miljøeffekt. Vi har heller ikke grunnlag for at mulige kriterier ville bidra til å skille tilbudene fra hverandre. Leverandørene vil i mange tilfelle selv være ett av flere ledd mellom eksterne datasentre og oppdragsgiver og styrer i svært liten grad den daglige driften av datasentre. Ved å sette klima- og miljøkrav i anskaffelsen vil leverandørene kunne påvirke sine produsenter i porteføljen av datasentre til å forbedre miljøhensyn gjennom avtaleperioden. Arbeids- og velferdsdirektoratet har vurdert at det som vil ha størst effekt på begrensning av miljøskadelige utslipp fra datasentre, og gi den beste klima- og miljøeffekten, vil være å stille konkrete klima- og miljøkrav til ytelsen i anskaffelsen, fremfor å benytte kriterier. Vi har undersøkt mulige standarder som retter seg mot datasentre for å begrense miljøskadelige utslipp og fremsatt krav om dette i kravspesifikasjonen.
Kvalifikasjonskrav 1
Øvrige økonomiske og finansielle krav Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Kvalifikasjonskrav: Det kreves at leverandøren har tilstrekkelig økonomisk kapasitet til å gjennomføre kontrakten. Dokumentasjonskrav: Oppdragsgiver innhenter selv kredittvurdering gjennomført av Experian, se www.experian.no. Dersom leverandøren mener kredittvurderingen ikke vil gi et riktig bilde, bes utfyllende opplysninger sendt med kvalifiseringsforespørselen.
Kvalifikasjonskrav 2
Registrert i handelsregister eller foretaksregister Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Kvalifikasjonskrav: Det kreves at leverandøren er et lovlig etablert foretak. Dokumentasjonskrav: Norske leverandører: Firmaattest fra Brønnøysundregistret. Utenlandske leverandører: Attest for registrering i foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i den stat hvor leverandøren er etablert.
Kvalifikasjonskrav 3
Bare for tjenester Bare for tjenester: I referanseperioden har leverandøren utført følgende viktige vareleveranser av den etterspurte type, eller følgende viktige tjenester av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til tre års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste tre år. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Kvalifikasjonskrav: Det kreves betydelig erfaring fra lignende leveranser. Dokumentasjonskrav: Leverandørens 3 viktigste leveranser de 3 siste årene, inkludert en beskrivelse av oppdraget, deres omfang/verdi, tidspunkt og mottaker. Malen i kvalifikasjonsgrunnlagets vedlegg 2 skal benyttes for å dokumentere oppfyllelse av kravet.
Kvalifikasjonskrav 4
Teknisk personell eller tekniske enheter Leverandør kan råde over følgende tekniske personell eller tekniske enheter , særlig dem som er ansvarlige for kvalitetskontrollen: For teknisk personell eller tekniske enheter som ikke direkte hører til leverandørens virksomhet, men hvis kapasitet leverandøren støtter seg på, jf. del II, avsnitt C, skal det utfylles særskilte ESPD-formularer. Minstekrav til kvalifikasjonskrav Kvalifikasjonskrav: Det kreves meget god gjennomføringsevne. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av leverandørens tekniske kapasitet og faglige kvalifikasjoner. Vedrørende kapasitet bes om en beskrivelse av relevante enheter hos leverandøren. Vedrørende kvalifikasjoner bes om en kortfattet oversikt over generell relevant kompetanse hos leverandøren. Det skal ikke angis hvilke personer som vil tilbys og det skal ikke leveres inn CV-er.
Kvalifikasjonskrav 5
Tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak Leverandøren anvender følgende tekniske fasiliteter og kvalitetssikringstiltak, og leverandørens undersøkelses- og forskningsfasiliter er som følger: Minstekrav til kvalifikasjonskrav Kvalifikasjonskrav: Det kreves et godt og velfungerende kvalitetssikringssystem. Dokumentasjonskrav: En beskrivelse av leverandørens kvalitetssikringstiltak/metoder for kvalitetssikring.