Cobrief Logo

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Programvare - Bygg og anlegg

Arbeids- og velferdsdirektoratet trenger skybaserte løsninger for lønns- og personalhåndtering over en avtaleperiode på 5+1+1+1+1 år, med en maksimal varighet på 10 år. Anskaffelsen skal dekke skytjenester og tilleggstjenester, inkludert etableringsprosjekt og bistand, og skal brukes av ca. 20.000 statlige ansatte og eksterne medarbeidere. Løsningene skal håndtere lønn og personaldata, støtte personaladministrative prosesser, og inkludere opsjoner som tidsregistrering, beredskap og turnus, samt reise og utlegg. Tildelingskriteriene vektlegger kvalitet med 70% og pris med 30%. Kvalifikasjonskrav inkluderer dokumentasjon av leverandørens tre viktigste leveranser de siste tre årene, samt beskrivelse av teknisk kapasitet og kvalitetssikringssystem. Leveransen skal foregå i Oslo.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Arbeids- og velferdsdirektoratet skal anskaffe skybaserte løsninger for lønns- og personalhåndtering. Anskaffelsen skal sikre at Nav får fremtidsrettete, kvalitetsriktige og ressurseffektive lønns- og personalsystemer slik at Nav kan fortsette digitalisering, automatisering og ikke minst heve kvaliteten ytterligere i støtte- og styringsprosessene. Avtaleformat er SSA - lille sky. Avtalen vil ha en varighet på 5 år. Avtalen fornyes deretter automatisk for 1 år om gangen. Avtalens maksimale varighet er 10 år. Anskaffelsen vil dekke Skytjenester og Tilleggstjenester, herunder Etableringsprosjekt og Bistand.Hovedtrekkene i prosedyrenArbeids- og velferdsdirektoratet skal anskaffe skybaserte, generiske løsninger som i første omgang skal håndtere lønn og personaldata. Nav ønsker at de generiske løsningene tilbys gjennom en systemplattform som kan utvides til å omfatte helhetlig personaladministrasjon med tilhørende tjenester som inkluderer arbeidsgiveransvar utover lønn og godtgjørelses utbetalinger. Målene for de nye løsningene omfatter bl.a:Etterlevelse av lover og regelverk og bidra til meget god regnskapskvalitetBrukervennlige selvbetjeningsløsninger for ansatteBrukervennlige løsninger for ledere og HR- og lønnsmedarbeidereStor grad av automatikk, der data registreres ett sted og understøtter god datakvalitetSømløse prosesser som sikrer effektiv ressursbruk, noe som krever gode integrasjonsløsninger for mottak og avlevering av dataNav har til hensikt at de nye løsningene skal dekke følgende tjenesteområder:Innsending og registrering av lønn- og personaldataStøtte til personaladministrative prosesser i ansattes «livsløp» i Nav, som f.eks. sykefraværsoppfølgingBeregning, utbetaling og rapportering av lønn for statlig ansatte og eksterne medarbeidereRefusjonshåndtering syke- og foreldrepengerRefusjon av reise og utlegg for ansatte i virksomheten og eksterne medarbeidereForvaltning av arbeidstid i henhold til arbeidsmiljølovenPlanlegging og registrering av beredskap og turnusTidsregistrering og oppfølgingRessurs- og kapasitetsplanleggingLønnsforhandlingIntegrasjon mot interne og eksterne samhandlereLagring av aktuelle dokumenter i Navs dokumentarkivFlere typer styringsinformasjon – som kontering, kontorplassering etc. som brukes i virksomhetsstyring og rapporteringNoen av ovennevnte tjenesteområder vil være opsjoner til løsningene og spesifiseres særskilt som opsjoner i Bilag 1 Kundens behovsbeskrivelse:Tidsregistrering og oppfølgingBeredskap og turnusReise og utleggAlle opsjonene skal tilbys og være del av prisen i tilbudet. Nav velger selv hvilke og når opsjonene skal utøves. Omfang på leveransen basert på dagens tall (kan endres over tid) er som følger:Lønns- og personalsystemene skal brukes av rundt ca. 20.000 statlige ansatte og eksterne medarbeidere Innrapporter lønnsinntekt 10 milliarderAntall årsoppgaver 20.000Utbetalinger Reise – og utlegg 162 millionerAntall reiseregninger 120 tusenUtbetaling Beredskap & Turnus 27 millionerUtbetaling overtid, tillegg mm 110 millioner Antall brukere tidsregistrering 15.000Refusjonsinntekter 600 millionerTilleggstjenester, herunderEtableringsprosjekt inkl integrasjoner, opplæring og migrering av dataBistand

    Kontakt navn
    Henrik Lerche
    Kontakt telefon
    +4790692678
    Kontakt e-post
    henrik.lerche@nav.no
    Adresse
    Fyrstikkalléen 1, 0661 OSLO

Kvalifikasjonskrav

    Det kreves at leverandøren har tilstrekkelig økonomisk kapasitet til å gjennomføre kontrakten.

    Det kreves at leverandøren er et lovlig etablert foretak.

    Det kreves betydelig erfaring fra lignende leveranser.

    Det kreves meget god gjennomføringsevne.

    Det kreves et godt og velfungerende kvalitetssikringssystem.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Begrunnelse for unntak fra anskaffelsesforskriftens § 7-9, 2. ledd, “Oppdragsgiver skal vekte klima- og miljøhensyn med minimum tretti prosent”. Unntakshjemmel: anskaffelsesforskriftens § 7-9, 4. ledd: Tildelingskriterier etter andre og tredje ledd kan erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene. Denne anskaffelsen dreier seg om skytjenester (SaaS) hvor ytelsen leveres som standard programvare, gjennom nettverk fra datasentre primært lokalisert innenfor EU/EØS. I tabellen under for Tildelingskriterier har NAV valgt å ikke vekte klima- og miljøhensyn med 30%, men, erstattet slike tildelingskriter med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, jf. punkt 4.6 Bærekraft i Del III Bilag 1, med følgende begrunnelse: Kartlegging: Arbeids- og velferdsdirektoratet har samarbeidet med en rekke offentlige etater om hvordan vi best skal utvikle konkurransegrunnlagets kravspesifikasjoner for å fremme klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Det er allmenn oppfatning at det for skytjenester ofte vil være utfordrende å skulle vektlegge klima- og miljø med 30% på en måte som er i tråd med anskaffelsesregelverkets grunnleggende prinsipper. Arbeids- og velferdsdirektoratet har nylig avsluttet en høringsrunde med leverandører av skytjenester for løsning for konkurransegjennomføring og kontraktsadministrasjon. Arbeids- og velferdsdirektoratet ba blant annet om konkrete forslag til egnete miljøkriterier i anskaffelsen, alternativt, egnete klima- og miljøkrav. Vurdering: Vår konklusjon fra høringen og øvrig kartlegging er at det er utfordrende å få etablert rettferdige, målbare kriterier som retter seg mot ytelser fra datasentre, og som gir god klima- og miljøeffekt. Vi har heller ikke grunnlag for at mulige kriterier ville bidra til å skille tilbudene fra hverandre. Leverandørene vil i mange tilfelle selv være ett av flere ledd mellom eksterne datasentre og oppdragsgiver og styrer i svært liten grad den daglige driften av datasentre. Ved å sette klima- og miljøkrav i anskaffelsen vil leverandørene kunne påvirke sine produsenter i porteføljen av datasentre til å forbedre miljøhensyn gjennom avtaleperioden. Arbeids- og velferdsdirektoratet har vurdert at det som vil ha størst effekt på begrensning av miljøskadelige utslipp fra datasentre, og gi den beste klima- og miljøeffekten, vil være å stille konkrete klima- og miljøkrav til ytelsen i anskaffelsen, fremfor å benytte kriterier. Vi har undersøkt mulige standarder som retter seg mot datasentre for å begrense miljøskadelige utslipp og fremsatt krav om dette i kravspesifikasjonen.

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner