Anbudsoversikt for Mindre vedlikeholdstiltak Sør-Rogaland 2025

Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Anleggs- og veibygging

Statens Vegvesen trenger utførelse av mindre vedlikeholdstiltak i Sør-Rogaland for en kontrakt over 1 år med en gjensidig opsjon på 1 år. Arbeidet omfatter oppgradering av bussholdeplasser og rasteplasser, utskiftning og oppgradering av rekkverk, samt kantstein og kantforsterkning. Kontrakten er en utførelsesentreprise/enhetspriskontrakt, og tildelingskriteriet er basert på laveste pris med 100% vekt. Det er krav til at leverandøren har tilstrekkelig erfaring fra vegbygging, dokumentert gjennom 3-5 relevante kontrakter de siste fem årene. Det stilles også krav til miljøvennlige kjøretøy og maskiner, samt dokumentasjon av klimagassutslipp for spesifikke materialer. Leverandøren må ha positiv egenkapital og en H1-verdi lavere enn 15, eller redegjøre for tiltak hvis verdien er høyere. Leverandøren kan støtte seg på andre virksomheter for å oppfylle kvalifikasjonskravene, og det kreves ESPD-skjema ved innlevering av tilbud.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Mindre vedlikeholdstiltak Sør-Rogaland 2025
Tilleggskategorier (CPV)
Lokasjon
Varighet
1 år
Tildelingskriterium 1
Laveste pris
Oppdragsgiver vil velge tilbud på grunnlag av laveste pris
Tildelingskriterium 2
Begrunnelse for bruk av klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen
I denne konkurransen er det ikke oppstilt tildelingskriterium etter anskaffelsesforskriften § 7-9. Ifølge FOA § 7-9 (4) kan tildelingskriterium etter FOA § 7-9 (2) og (3) erstattes med klima- og miljøkrav dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt. Klima- og miljøbelastningen for denne anskaffelsen er i hovedsak knyttet til massebehandling og utslipp fra kjøretøy og maskiner. Da sted og omfang av arbeidet som skal utføres ikke er kjent på anbudstidspunktet er det i veldig liten grad mulig for tilbyderen å påvirke klima- og miljøpåvirkningen til kontrakten. I og med at man ikke kjenner stedene det skal arbeides er det for eksempel ikke mulig for tilbyderen å vite om det er mulig å benytte elektriske maskiner da man ikke kjenner tilgangen på strøm. Tilbyderen har heller ikke mulighet til å utarbeide gode massedisponeringsplaner på anbudstidspunktet da man ikke kjenner de lokale forholdene ved de ulike arbeidsstedene. Ved å stille en del minimumskrav gir vi byggherren mulighet til å styre de forholdene som påvirker klima og miljø i kontrakten, og er vi i stor grad sikret en bedre klima- og miljøeffekt. Vi anser derfor klima- og miljøgevinsten i denne anskaffelsen bedre ivaretatt gjennom en slik kravstilling fremfor bruk av klima og miljø som tildelingskriterium. Statens vegvesen stiller følgende krav i kontrakt: Kjøretøy og maskiner • C2 – 34 Krav til kjøretøy: I hvert av årene i kontrakten skal minst 90% av alle kjørte meter med lette kjøretøy være utslippsfri. Med lette kjøretøy menes i denne bestemmelse: Personbil (M1/M1G), Lett varebil (N1/N1G). Med utslippsfri menes i denne bestemmelse: Motorkjøretøy som har framdrift basert på helelektrisk eller hydrogen. • C4 6.3 Krav til kjøretøy og maskiner (sanksjoneres i C4 pkt 14) Alle dieseldrevende kjøretøy og maskiner som benyttes i kontrakten, skal minimum ha henholdsvis EURO 6 og STEG 4 godkjennelse. Komprimeringsutstyr ≤ 400kg skal være elektrisk/batteridrevet. Ledebiler skal være elektriske. C4 6.4 EPD Det stilles krav til maksimale klimagassutslipp knyttet til spesifikke materialer. Det skal legges med EPD i tilbudet for følgende materialer: • Asfalt Ag16 • Asfalt Agb11/16 • Asfalt Ab11/16 • Asfalt Ska 11/16 • Ferdigbetong • Vegrekkverk Materialkravene legges inn i konkurransegrunnlaget hvor det aktuelle materialet beskrives. For hver materialtype som det er stilt krav til skal utslippene dokumenteres med EPD eller tilsvarende miljødeklarasjon type III i henhold til ISO 14025, ISO 21930 og/eller EN 15804. • D1 - E4 – Regningsarbeider (sanksjoneres i C4 pkt 16) Tilbyderen skal prise elektrisk gravemaskin. Trekk i oppgjør dersom tilbyderen ikke benytter elektrisk gravemaskin der Byggherren bestiller dette. Trekket settes til 1000,- eks mva pr fakturert maskintime. Massedisponering og gjenbruk • C2 - 30.4 Gjenbruk og gjenvinning: Der det er mulig skal entreprenøren benytte materialer/produkter og metoder som muliggjør gjenbruk, såfremt dette ikke skaper en urimelig ulempe for arbeidet. Entreprenøren skal i størst mulig grad gjenbruke materialer og produkter, blant annet gravemasser, asfalt, betong, kantstein, skiltfundamenter, skiltmateriell og lignende. Det som gjenbrukes skal være dokumentert fri for miljøgifter. Før materialer og produkter gjenbrukes i kontrakten skal entreprenør en fremlegge en miljørisikovurdering og en vurdering som klargjør behov og egnethet for gjenbruk. Det som gjenbrukes skal være dokumentert fri for miljøgifter over tillatte grenseverdier. For produkter og materiell der gjenbruk ikke er mulig, og det finnes etablerte gjenvinningsordninger, skal materiell/produktene leveres til gjenvinning. • C4 – 11 Massedisponeringsplan (sanksjoneres i C4 pkt 15) Entreprenøren skal levere en plan som viser hvordan massene i hvert arbeidsoppdrag skal disponeres før arbeidene igangsettes. Planen skal også vise fordelingen av masser i ulike klasser for å kunne oppfylle kravene til akseptabel lagring. Planen skal oppdateres når det oppstår behov for endringer i massedisponeringen. Planen skal godkjennes av byggherren og det skal leveres massedisponeringsregnskap, som også skal godkjennes av byggherren, når arbeidsoppdraget er ferdigstilt. Planen skal som minimum vise disponering av følgende massetyper: - Vegetasjonsmasse - Jordmasser - Myr og andre ubrukbare masser - Sprengt stein i dagen - Forurensede masser - Resirkulerte masser - Masser tilført utenfra
Kvalifikasjonskrav 1
Økonomisk og finansiell kapasitet
Leverandøren skal ha god økonomisk og finansiell kapasitet for å gjennomføre kontrakten, og skal oppfylle følgende krav: • Leverandørens egenkapital skal være positiv. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgende dokumentasjon: 1. Leverandørens årsregnskap, årsberetning og revisjonsberetning for de siste tre år og nyere opplysninger (kvartalsregnskaper) som har betydning for leverandørens regnskapstall. 2. En kortfattet redegjørelse vedrørende informasjon om økonomiske forhold eller tap som ikke er dokumentert andre steder, og som kreves dokumentert i henhold til norske og/eller internasjonale regnskapsstandarder. 3. En oversikt over eventuelle nylig gjennomførte, pågående eller forestående skattemessige eller offentlige gjennomganger av leverandørens virksomhet. 4. En oversikt over eventuelle hendelser av betydning som har funnet sted etter utgivelse av det siste reviderte årsregnskapet. Dersom leverandøren har saklig grunn til ikke å fremlegge den dokumentasjonen oppdragsgiveren har krevd, kan han dokumentere sin økonomiske og finansielle kapasitet ved å fremlegge ethvert annet dokument som har relevans for foretakets regnskapstall/økonomi. Leverandøren skal begrunne hvorfor han ikke kan fremlegge den dokumentasjonen oppdragsgiver har krevd.
Kvalifikasjonskrav 2
Ulykkesfrekvens (H1-verdi)
Leverandøren og sentrale kontraktsmedhjelpere bør ha en gjennomsnittlig H1-verdi for de siste tre år lavere enn 15. Dersom H1-verdien er høyere enn 15, skal det redegjøres for utviklingstendensen for H1-verdien og eventuelt F-verdien, som vil uttrykke alvorligheten i eventuell høy H1-verdi. Dersom leverandøren er et arbeidsfellesskap (leverandørgruppe), gjelder kravet for hver enkelt av deltakerne. H1-verdien er definert som antall arbeidsulykker med fravær i forhold til utførte timeverk multiplisert med 10 opphøyd i 6. Dokumentasjonskrav: 1. Oversikt over H1-verdi for selskapet og sentrale kontraktsmedhjelpere de siste tre år. 2. Dersom H1-verdien er høyere enn 15 skal det redegjøres for utviklingstendensen for H1-verdien og eventuelt F-verdien, som vil uttrykke alvorligheten i eventuell høy H1-verdi. I tillegg skal det da leveres en egen redegjørelse for om det er iverksatt forbedringstiltak, og i så fall også dokumentasjon av effekten av disse tiltakene.
Kvalifikasjonskrav 3
Støtte fra andre virksomheter for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav
Leverandøren kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheters kapasitet for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet og/eller kravene til tekniske og faglige kvalifikasjoner. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal bekrefte at han oppfyller dette kravet ved innlevering av tilbud . I tillegg skal hver enkelt virksomhet som leverandøren støtter seg på levere separate ESPD-skjema ved innlevering av tilbud. Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgene dokumentasjonsbevis: • Dokumentasjon som viser at leverandøren råder over de nødvendige ressursene til virksomhetene han støtter seg på, for eksempel en forpliktelseserklæring fra disse virksomhetene. Mal for forpliktelseserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/. • Dokumentasjon som viser at virksomheten(e), som leverandøren støtter seg på, oppfyller kvalifikasjonskravet «Leverandørens organisatoriske og juridiske stilling». • Dokumentasjon som viser at virksomheten(e), som leverandøren støtter seg på, oppfyller de aktuelle kvalifikasjonskravene. • Der leverandøren støtter seg på kapasiteten til andre virksomheter for å oppfylle kravene til økonomisk og finansiell kapasitet, må det leveres en signert solidaransvarserklæring. Mal for solidaransvarserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/. Dersom en leverandør støtter seg på kapasiteten til andre virksomheter for å oppfylle kravene til relevant erfaring, skal disse virksomhetene utføre tjenestene eller bygge- og anleggsarbeidene som krever slike kvalifikasjoner.
Kvalifikasjonskrav 4
Leverandører som deltar i fellesskap
Flere leverandører kan delta i konkurransen i fellesskap. Fellesskapet må sørge for nødvendig dokumentasjon av at alle kvalifikasjonskravene er oppfylt. Oppdragsgiver vil vurdere hver enkelt leverandør i fellesskapet opp mot bestemmelsene om avvisning, jf. § 9-5 og § 24-2, dette med unntak av bestemmelsen i § 9-5 (1) bokstav a) og § 24-2 (1) bokstav a) oppfyllelse av kvalifikasjonskrav, som vil bli anvendt på fellesskapet samlet sett. Leverandørene som deltar i fellesskap vil bli vurdert under ett for kvalifikasjonskravene, med unntak av kravene om leverandørens organisatoriske og juridiske stilling, dokumentasjon for fravær av avvisningsgrunner, skatteattester og fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA). Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal bekrefte at han oppfyller dette kravet ved innlevering av tilbud . I tillegg skal hver enkelt virksomhet i (arbeids)fellesskapet levere separate ESPD-skjema ved innlevering av tilbud . Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgene dokumentasjonsbevis: • Redegjørelse for fellesskapet (inkl. den enkelte deltakers rolle), hver deltakers organisasjonsnummer, adresse og nasjonalitet. • Samme dokumentasjon som for individuelle leverandører skal leveres for hver enkelt leverandør som deltar i fellesskapet. • Erklæring om solidaransvar overfor oppdragsgiver. Mal for solidaransvarserklæring er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/. Fellesskapet av leverandører kan om nødvendig støtte seg på andre virksomheter for å oppfylle kvalifikasjonskravene, se punktet om støtte fra andre virksomheter for oppfyllelse av kvalifikasjonskrav. Oppdragsgiver krever at den leverandør som oppfyller kravene til relevant erfaring skal utføre tjenestene eller bygge- og anleggsarbeidene som krever slike kvalifikasjoner.
Kvalifikasjonskrav 5
Særlig om nyetablerte leverandører
En leverandør som er nyetablert og som ikke kan framlegge all dokumentasjon som påkrevet, må være særlig nøye med å dokumentere og sannsynliggjøre at han likevel har forutsetninger for å gjennomføre kontrakten. Det er særlig viktig at slike leverandører kan dokumentere en tilstrekkelig stor arbeidsstyrke for gjennomføring av kontrakten, herunder tekniske og faglige kvalifikasjoner. For nyetablerte leverandører presiseres det at det er leverandørens evne som sådan til å gjennomføre kontrakten som vurderes, ikke enkeltpersoners kompetanse isolert sett. Dersom en nyetablert leverandør har erfaring fra kontrakter, skal de mest relevante kontraktene som leverandøren måtte ha erfaring fra, fylles ut i henhold til dokumentasjonskravene om relevant erfaring. Dette selv om kontraktene er av en slik art at de ikke oppfyller de nærmere angitte kravene. Manglende eller utilstrekkelig dokumentasjon på ett eller flere krav kan medføre at leverandøren blir avvist. Mangelfullt eller uriktig utfylt svarskjema vil også kunne medføre avvisning. Også leverandører som har etablert seg innenfor et nytt fagområde kan anses som nyetablerte.
Kvalifikasjonskrav 6
ESPD
Det europeiske egenerklæringsskjemaet ESPD) Leverandøren skal levere det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) sammen med tilbudet. Bestemmelsene om avvisning på grunn av forhold ved leverandøren fremgår av anskaffelsesforskriften § 9-5. Det europeiske egenerklæringsskjemaet (ESPD) gjelder som foreløpig dokumentasjon bl.a. for at det ikke foreligger slike avvisningsgrunner, jf. anskaffelsesforskriften § 8-10.
Kvalifikasjonskrav 7
Skatteattest
Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere skatteattest for merverdiavgift og skatteattest for skatt utstedt av kompetent organ i leverandørens hjemstat, eller det land hvor leverandøren er etablert. Attesten skal dokumentere om leverandøren har oppfylt sine forpliktelser til å betale skatter, avgifter og trygdeavgifter. Attesten skal ikke være eldre enn 6 måneder regnet fra fristen for å levere forespørsel om å delta i konkurransen eller tilbud.
Kvalifikasjonskrav 8
Fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA)
Som et ledd i Statens vegvesens kamp mot arbeidslivskriminalitet, herunder svart arbeid og sosial dumping, er det inngått en samarbeidsavtale mellom Statens vegvesen og Skatteetaten. I denne forbindelse krever Statens vegvesen av alle sine leverandører en signert fullmakt som gir Statens vegvesen en utvidet rett til et ubegrenset antall ganger å innhente opplysninger om sine leverandørers og underleverandørers skatte- og avgiftsmessige forhold som angitt i fullmakten. Dersom vinnende leverandør ikke allerede har en gyldig signert fullmakt registrert hos Statens vegvesen/oppdragsgiver, skal fullmakt signeres av vinnende leverandør etter at tildelingsbrev er mottatt, men før kontraktsignering. Fullmaktsskjema sendes til vinnende leverandør sammen med tildelingsbrevet. Signert fullmakt sammen med fargekopi av pass, førerkort eller nasjonalt ID-kort (sistnevnte for statsborgere innen EU/EØS/EFTA), skal returneres til oppdragsgiver så raskt som mulig og innen 3 dager. Fødselsnummer kan slettes på kopi av ID-dokumentasjon, slik at bare fødselsdato fremkommer. Det gjøres oppmerksom på at kravet om signert fullmakt også gjelder for alle hovedleverandørens underleverandører. Hovedleverandøren skal kontraktsfeste signeringsplikten nedover i leverandørkjeden. Før signering av kontrakt kreves det imidlertid kun signert fullmakt fra hovedleverandør, med mindre underleverandøren benyttes for å oppfylle et kvalifikasjonskrav i konkurransen. I så fall skal signert fullmakt foreligge fra både hovedleverandør og underleverandør. Signert fullmakt fra øvrige underleverandører må være levert og godkjent av oppdragsgiver før de kan benyttes i kontrakten/prosjektet. Oppdragsgiver gjør oppmerksom på at det kan være aktuelt å avvise den leverandør og eventuelle underleverandører som i tildelingsbrevet er innstilt som vinner av konkurransen, dersom det etter tildeling, men forut for signering av kontrakt, mottas opplysninger fra Skatteetaten om manglende oppfyllelse av skatte- og avgiftsforpliktelser mv. Tildelingen kan derfor ikke anses endelig før det foreligger en vurdering av de innhentede opplysninger som ikke endrer oppdragsgivers tildelingsbeslutning. Det presiseres at hvis det ikke mottas signert fullmakt fra hovedleverandør og eventuelle underleverandører som er benyttet i kvalifiseringen, vil dette kunne anses som et vesentlig forbehold til kontrakten som vil medføre at både hovedleverandør og eventuelle underleverandører avvises fra konkurransen. Mal for fullmakt for opplysninger om skatt og avgift (OSA) er publisert på: https://www.vegvesen.no/fag/veg-og-gate/konkurranser-og-kontraktsdokumenter/generelle-kontraktsdokumenter/.
Kvalifikasjonskrav 9
Leverandørens organisatoriske og juridiske stilling
Leverandøren skal være et lovlig etablert foretak eller bestå av et fellesskap av leverandører som er lovlig etablerte foretak. Kravet gjelder også virksomheter som leverandøren støtter seg på. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver , levere attest fra Foretaksregistret eller tilsvarende attest for lovbestemt registrering i det land hvor leverandøren eller de virksomheter som i fellesskap vil utgjøre leverandøren er etablert, samt attester for alle støttende virksomheter.
Kvalifikasjonskrav 10
Relevant erfaring
Leverandøren skal ha tilstrekkelig erfaring av relevant art og vanskelighetsgrad fra: • Vegbygging Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgende dokumentasjon: En oversikt over 3-5 kontrakter som leverandøren har gjennomført eller gjennomfører i løpet av de siste fem årene regnet fra tilbudsfristen. Oversikten skal, jf. skjema inntatt i kapittel E2, inneholde blant annet følgende for hver av kontraktene: • Navn på mottaker (oppdragsgiver). • Kontaktperson/referanseperson hos oppdragsgiver med kontaktdata (telefonnummer og e-postadresse), og angivelse av vedkommendes rolle hos oppdragsgiver under kontrakten. • Tidspunkt for leveransen. • Kontraktens verdi. • Hvilke arbeider som ble utført av leverandøren selv, herunder som hovedentreprenør eller underentreprenør, og hvilke arbeider som ble utført av underentreprenører. • Beskrivelse av hva kontraktsarbeidene gikk ut på, herunder relevansen i forhold til kvalifikasjonskravet.
Kvalifikasjonskrav 11
Gjennomføringsevne:
Leverandøren skal: 1. Tilby tilstrekkelig bemanning for å utføre kontrakten. 2. Ha teknisk og faglig kompetanse og relevant erfaring hos nøkkelpersonell som tilbys for å utføre kontrakten. Dokumentasjonskrav: Leverandøren skal på forespørsel fra oppdragsgiver levere følgende dokumentasjon: 1. En oversikt over leverandørens gjennomsnittlige årlige arbeidsstyrke og antallet medarbeidere i ledelsen i løpet av de siste tre årene. 2. En oversikt over bemanningen som leverandøren tilbyr for å utføre kontrakten, inkl. en organisasjonsplan for kontrakten. 3. CV og stillingsbeskrivelser for nøkkelpersonell, jf. kapittel C, herunder følgende ressurser: - Prosjektleder - Anleggsleder - Kvalitetsstyringsansvarlig - HMS-ansvarlig

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner