Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Bedriftsrådgivning

Kristiansand Kommune trenger kompetanse innen digital transformasjon for å levere en selvstudiumspakke basert på DI2X-rammeverket i Agder til en verdi av 10,5 millioner NOK. Programmet skal styrke kommunale ledere i digital transformasjon og bærekraft, med moduler som dekker organisatoriske evner, ledelse, strategi og teknologisk infrastruktur. To viktige formelle krav er at tilbyderen må ha et kvalitetssikringssystem og erfaring fra lignende oppdrag.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Om oppdragsgiver - Hva er digi-nettverkene?Digi-nettverkene er regionale samarbeid der kommuner går sammen for å sikre at innbyggerne har lik tilgang til sammenhengende digitale tjenester, uavhengig av bosted. Ved å samarbeide om nye digitale verktøy, kan kommunene tilby bedre og mer tilgjengelige tjenester til innbyggerne, næringslivet og andre samfunnsaktører. Dette samarbeidet reduserer ressursbruken i hver enkelt kommune og bygger kompetanse på tvers av regionen. Digi-nettverkene deltar både i store nasjonale digitaliseringsprosjekter og jobber med lokale utfordringer. Gjennom deling av ressurser, erfaringer og teknologi, samt utvikling av felles metodikker for gevinstrealisering og prosessforbedring, akselererer Digi-nettverkene digitaliseringen av kommunal sektor. Samarbeid er mer effektivt enn at hver kommune utvikler separate løsninger for de samme problemene. Selv om hver kommune har sine særegenheter, øker samarbeidet bredden i tilgjengelige verktøy, og løsninger som testes regionalt kan potensielt bli nasjonale prosjekter.Hovedtrekkene i prosedyren1.4.1.1. Bakgrunn: Beskrivelse av anskaffelsen:Oppdragsgiver skal ha en selvstudiumspakke med veiledede refleksjonsoppgaver. Faglig innhold skal være basert på DI2X-rammeverket for digital modenhet og transformasjon. Rammeverket består av 16 kapabiliteter og en modenhetstrapp med seks nivåer som er beskrevet i boken «Mind the gap» utgitt juni 2024. Digi-nettverkene har startet et kompetanseløft innen digital transformasjon og bærekraft, med mål om å styrke kommunale ledere i å lede organisasjonene gjennom omstillingen i offentlig sektor. Digitalisering krever forankring hos toppledelsen og befinner seg i skjæringspunktet mellom teknologi og organisasjonsutvikling. I første fase har derfor målgruppen vært toppledergruppen til kommunedirektøren sammen med nøkkelressurser som HR og IT. Denne anskaffelsen gjelder neste fase som inkluderer øvrige ledernivåer og nøkkelpersoner i kommunene. Ledere og nøkkelressurser for digital transformasjon er en målgruppe estimert på 20 % av de ansatte (8 % ledere og 12 % nøkkelressurser). Digi-nettverkene ønsker nå å etablere et tilbud som egner seg for videre kompetansebygging av ledere og pådrivere av digitalisering på ulikt nivå i kommunal sektor, og som er tilgjengelig for gjennomføring på de ulike arbeidsplassene. Programmet er tenkt å kunne gjenbrukes til andre målgrupper. Programmet må fungere i trepartssamarbeidet. Kompetanseløftet består av fire moduler:Organisatoriske evner til digital transformasjonLedelse av digital transformasjonStrategi og struktur i digital transformasjonTeknologisk infrastruktur, virksomhetsarkitektur og IT-tankesett i digital transformasjonDigi-nettverkene gjør denne anskaffelsen i forståelse med KS og Digitaliseringsdirektoratet.1.4.1.2. Målsetting med kompetanseløftetMålsettingen med kompetanseløftet i digital transformasjon og bærekraft er:Å styrke kommunale ledere i å lede organisasjonene gjennom bærekraftig omstilling i offentlig sektor. Å skape et felles begrepsapparat internt i kommunene og i regionen. Å hjelpe ledergruppene med å identifisere muligheter og utfordringer. Å avklare hvilke evner som er vesentlige å utvikle. Å øke evnen til å gjennomføre nødvendig omstilling i praksis. Å øke samlet kompetanse for lettere å identifisere muligheter og barrierer, samt fremme samarbeid og felles prosjekter. Å realisere gevinster fra eksisterende og fremtidige digitaliseringsprosjekter, (inkludert e-helse).1.4.1.3. Bakgrunn for behovet for kompetanseløft på toppledernivåDen offentlige sektors digitaliseringsstrategi, Én digital offentlig sektor 2019-2025, understreker behovet for et felles løft for å kunne tilby sammenhengende og sømløse tjenester. Ulik forståelse av digitalisering og modenhetsnivå i kommunene gjør arbeidet utfordrende. Å styrke kompetansen innen digitalisering og digital transformasjon er sentralt i Digi-nettverkene. Digitaliseringen av samfunnet skjer raskt, og kommunene må kontinuerlig utvikle kompetansen sin. Dette inkluderer bærekraftig utvikling og å sikre innbyggernes tillit til demokratiske prosesser. Ny teknologi skaper muligheter, men også etiske utfordringer, sikkerhetskrav og økte forventninger om sammenhengende tjenester. Digi-nettverkene mener tettere samarbeid er nødvendig for å bygge økt samhandling og felles forståelse for hva digital transformasjon krever av oss på en bærekraftig måte. Medlemskommunene forventer at digitaliseringens muligheter utnyttes, samtidig som utfordringene håndteres. For å øke gjennomføringskraften kreves felles prioriteringer og forståelse. Endrings- og transformasjonsledelse bringer inn nye elementer: ledelse uten kjente mål, endringer i avdelinger med flere digitale generasjoner, og utfordringer i sektoransvaret. Lederutviklingsprogrammet anerkjenner hver kommunes unike utfordringer, samtidig som det tar hensyn til det regionale samarbeidet og den nasjonale samstyringsstrukturen. Programmet er forskningsbasert og inkluderer bidrag fra både akademia og erfarne offentlige og private aktører. Lederutviklingsprogrammet for digital transformasjon og bærekraft i kommunene er et viktig initiativ for å styrke kompetansen og samarbeidet i offentlig sektor. Gjennom et strukturert kompetanseløft vil kommunene være bedre rustet til å møte fremtidige utfordringer og realisere gevinstene av digitalisering på en bærekraftig måte. Programmet legger vekt på samarbeid, deling av ressurser og felles forståelse, noe som vil bidra til en mer effektiv og sammenhengende offentlig sektor. Anskaffelsen har følgende opsjoner:- Train the trainer- Moduler for tjenestebaserte eksempler- Spillbasert opplæring for et mer operasjonelt nivåOpsjonene vil ikke være gjenstand for evalueringen. Dersom ønsket opsjon ikke tilbys vil det ikke medføre avvisning av tilbud.

    Kontakt navn
    Sondre Kristian Halvorsen
    Kontakt telefon
    91611070
    Adresse
    Rådhusgata 18, 4611 KRISTIANSAND S

Kvalifikasjonskrav

    Det kreves at Tilbyder har et kvalitetssikringssystem/kvalitetsstyringssystem.

    Det kreves at Tilbyder har et godt og velfungerende miljøledelsessystem.

    Tilbyder skal være et lovlig etablert foretak.

    Det kreves at Tilbyder har erfaring fra oppdrag med overføringsverdi fra de siste fem årene.

    Det er anledning til bruk av underleverandører.

Se hele utlysningen

Tittel
Utarbeidelse av selvstudium basert på DI2X sitt rammeverk for digital transformasjon
Lokasjon
Estimert verdi
10 500 000,00 kr

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner