Østre Toten Kommune trenger bygging av en ny platebru i betong der eksisterende Skjeppsjøen bru står i dag, samt tilhørende erosjonssikring i og ved elva, med en maksimal totalverdi på 10 millioner kroner. Arbeidet inkluderer midlertidig omlegging av vannføringen og avvikling av omkjøringsveg. Det er krav om bruk av moderne og miljøvennlige maskiner og kjøretøy (minimum Euro 6 eller Steg 5 motorer), bruk av HVO100 som drivstoff, bruk av elektrisk tårnkran der det er aktuelt, og gjenbruk av forskalingsutstyr. Tildelingskriteriene er pris (90%) og fremdriftsplan/oppgaveforståelse (10%).
Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!
Anskaffelsen gjelder bygging av ny platebru i betong der eksisterende Skjeppsjøen bru står i dag, samt tilhørende erosjonssikring i og ved elva. Arbeidet inkluderer midlertidig omlegging av vannføringen og avvikling av omkjøringsveg. Utførelsen har estimert oppstart i januar 2026 og ferdigstillelse i april 2026.
Konkurransen gjennomføres i samsvar med kravet til klima- og miljøhensyn i anskaffelsesforskriften § 7-9, men med unntak etter § 7-9 4. ledd.
Kravspesifikasjonen inneholder følgende klima- og miljøreduserende elementer som vil redusere klima- og miljøbelastning ved prosjektgjennomføring:
· Moderne og miljøvennlige maskiner og kjøretøy:
o Alle anleggsmaskiner, lastebiler og traktorer som benyttes på anlegget eller til transport til/fra anlegget skal være moderne og oppdaterte.
o De skal minimum være utstyrt med Euro 6 eller Steg 5 motorer.
· Bruk av fornybart drivstoff:
o Det stilles krav om bruk av HVO100 (hydrogenert vegetabilsk olje) som drivstoff for anleggsmaskiner og kjøretøy.
· Elektrisk kran:
o Det skal benyttes elektrisk tårnkran i stedet for dieseldrevet mobilkran hvis dette er aktuelt.
o Unntak gjelder for betongelementmontasje, hvor dieseldrevet mobilkran kan benyttes i et begrenset tidsrom.
· Gjenbruk av forskalingsutstyr:
o Forskalingslemmer skal benyttes fremfor engangsforskaling der det er mulig, for å redusere avfall og ressursbruk.
Kravene til bruk av moderne maskiner med Euro 6 eller Steg 5 motorer og fornybart drivstoff (HVO100) bidrar til betydelig reduksjon i klimagassutslipp og lokal luftforurensning. I tillegg reduserer kravet om gjenbruk av forskalingsutstyr ressursforbruk og avfallsmengde. Tiltakene støtter en mer bærekraftig gjennomføring av prosjektet og er i tråd med nasjonale miljømål. Samlet sett gir dette en tydelig klima- og miljøgevinst.