Oslo Kommune Bymiljøetaten
65-BYM-2025 Baksystem for kommunale ladestolper i Oslo kommune
Oslo Kommune Bymiljøetaten trenger et skybasert baksystem (SaaS) for administrasjon og drift av kommunal ladeinfrastruktur, inkludert ca. 2 700 eksisterende AC-ladere og 200-400 nye ladere årlig, med en maksimal totalverdi på 20 millioner kroner. Systemet skal være basert på åpne protokoller, kommunisere via OCPI-protokollen, og håndtere fjernstyrt administrasjon, driftsdiagnostikk, feilmeldinger, statistikk, rapportering, sanntidsinformasjon, samt en dynamisk prismodell basert på kWt-prising og parkeringsavgift. Unicorn Systems a.s har en lignende kontrakt i dag. Tildelingskriteriene er teknisk og funksjonell løsning (50%), totalkostnad basert på en 10-årsperiode (40%), og leveranse og implementering (10%). Kvalifikasjonskrav inkluderer relevant erfaring med utvikling, levering og drift av systemer for administrasjon og overvåkning av ladestasjoner, inkludert fjernstyring, feilhåndtering og integrasjon med OCPP, samt at leverandøren skal være eier av tilbudt system og/eller kunne dokumentere råderett over utvikling av systemet. Dokumentasjon på kvalitetssikringssystem og styringssystem for informasjonssikkerhet basert på anerkjente standarder (f.eks. ISO/IEC 27001) kreves også.
