Havforskningsinstituttet (Oppdragsgiver) ønsker å leie en moderne kystsjark inkl. en ca 5-6 meter lettbåt med min. 25 hk utenbordsmotor i 2024, med opsjon for 2025 og 2026. Fartøyet vil bli benyttet til forskningstokt av varierende varighet langs norskekysten fra Hordaland til Lofoten. Foreløpige planlagte tokt for 2024 er 86 døgn, fordelt på følgende tokt;Hovedtrekkene i prosedyrenOppdragsgiver ønsker å benytte fartøyet til flere formål i 2024. 30 døgn med tareovervåkning med ekkolodd (EK60), undervannskamera og tareskrape, 28 døgn til postsmolttråling og 28 døgn til fiske med garn og ruser. Overvåkningstoktene på tare går i bølgeeksponerte til dels svært grunne farvann. Det er derfor viktig at fartøyet har kjøldybde på maks 3,5 meter og er smidig (maks 20 meter langt). Fartøyet må være utstyrt med kartplotter som kan gi detaljert kartinformasjon av bunntopografien på overvåkingsstasjonene. Dette er viktig både for presisjon og sikkerhet for operasjonene som gjennomføres. Det er en fordel om fartøyet har god kjennskap fra de aktuelle overvåkingsområdene. Fartøyet må ha plass på baug for montering av utstyr til nedsenking av undervannskamera, i tilstrekkelig avstand fra baugtrustere. Observasjonsposten bør være på broen som muliggjør fortløpende kommunikasjon mellom skipper, kamerapilot og toktleder under operasjonene som er viktig både med tanke på kvalitet og sikkerhet. Fartøyet må ha et dynamisk posisjoneringssystem (DP) slik at transektlinjer kan følges med god presisjon og i ønsket hastighet som er viktig for datakvaliteten. Fartøyet må også ha montert ekkolodd-svingere som kan kalibreres og tilkobles portabelt utstyr fra HI for biomassekartlegging av tare. Dette skal være splitbeam svingere med funksjonalitet som Simrad ES120-7c (120 kHz) og Simrad ES38 (38 kHz) med bunndeteksjon for bunntyper, og som kan kalibreres og tilkobles portabelt utstyr fra HI for biomassekartlegging av tare. Instituttet benytter en spesialdesignet tareskrape for innsamling av prøver, og fartøyet må derfor ha winch som kan operere 100 m, 10 mm wire. Fartøyet må kunne disponere store kar for levendelagring av 2-3 meterlange tareplanter i rennende sjøvann og våtlab med utstyr for opparbeiding av slike prøver.
For postsmolttråling må fartøy og besetning kunne håndtere laksetrål med fishliftsystem, se tegning trålrigg, vedlegg 3. Ved toktoppstart skal trålrigg (eies av Havforskningsinstituttet) være ferdig påmontert, justert, testet og klar til bruk. Leveringssted for trålrigg og utstyr avtales med båteier. Leveringssted må ha tilkomst for lastebil. Tilbyder må disponere lokalitet for forsvarlig lagring av trålredskapen i avtaleperioden mellom hvert år. Tråling skal foregå i utvalgte områder av Hardangerfjorden i en periode på fire uker med daglig trålaktivitet så fremt forholdene ligger til rette for det.
Fartøyet skal i utgangspunktet brukes til tråling av vill laksesmolt, men annen prøvetaking i forbindelse med Havforskningsinstituttets aktiviteter kan pålegges fartøyet i leieperioden, dette kan gjelde utsett av fisk i vaktbur, vannprøver, hydrografi og levendefangst av vill laksefisk til andre forsøk. Det vil derfor være en fordel at fartøyet er utrustet med wincher for dette.
Garn-ruse toktet går i bølgeeksponerte ytre kystområder i til dels svært grunne farvann. Arbeidsdybde for hovedfartøy (kystsjark) med garn på 15-30 meters dyp, og for lettbåt med ruser på 0-15 meters dyp. Både hovedfartøy og lettbåt må være utstyrt med kartplotter som kan gi detaljert kartinformasjon av bunntopografien på overvåkingsstasjonene. Hovedfartøyet må ha utvendig manøvrering og kartplotter med dynamisk posisjoneringssystem (DP) slik at fartøyet kan ligge stabilt i ønsket posisjon ved garndraging. Fartøyet må ha garndrager for kommersiell garndrift samt garnrenne for rensking av garn. Det må være åpen forbindelse mellom garnrenne og garnkar ved utsettingspunktet av garna. Fartøyet må også ha montert eget ekkolodd med 38 kHz svinger (funksjonalitet som EK60). Lettbåten må være utstyrt med minimum 9 tommers kartplotter med ekkolodd, VHF/SRC kommunikasjon og AIS. Lettbåten må kunne slepes etter hovedfartøyet, og det må være god leider på hovedfartøyet for å entre lettbåten.
Antall toktdeltakere fra oppdragsgiver vil normalt være 2 personer på toktene til enhver tid. Fartøyet skal derfor disponere minst 2 lugarer for innkvartering av toktpersonell.
Arbeidstid er satt til 12 timer pr dag, men kan strekkes til 14 timer enkelte dager hvis nødvendig. Det må også påregnes arbeid på kvelds-/natt hvis det er hensiktsmessig i forhold til tidevann o.l. Normalt legger fartøyet til ved kai i/på egnet havn/sted hver natt.
Oppdragsgiver skal ha rett til å delta med en ekstra toktdeltager / forsker på dagstokt i forbindelse med råd og veiledning i arbeidet med telling og rapportering av lakselus-forekomst. Det må påregnes 1-2 besøk på 1-3 døgn/dagsturer etter behov.
For å gi et visst estimat for forbruk av drivstoff, oppgis det her et driftsmønster for oppgavene på det gjeldende toktet. Vanlig døgndrift starter med avgang kai kl 08.00 og ankomst kai kl 20.00, men ulike forhold kan medføre mindre endringer.