Lofoten IKT er et interkommunalt IKT-samarbeid mellom kommunene Værøy, Moskenes, Flakstad, Vestvågøy og Vågan. Hvor Vågan er vertskommune for samarbeidet. Kommunene Vestvågøy og Vågan har i dag eksisterende interne IP/analoge telefonløsninger som er moden for avvikling. Ellers har alle kommunene i samarbeidet individuelle bedriftsnettløsninger for mobiltelefon.
Kommunene Vestvågøy og Vågan har som følge av eksisterende telefoniløsninger i dag 2 sentralbord varianter i hver av kommunene. Øvrige kommuner benytter sentralbordløsninger tilknyttet sine mobile bedriftsnettløsninger. Alle kommunene har ett eller flere køsystemer, tilknyttet sine telefoniløsninger.Hovedtrekkene i prosedyrenSOFTPHONE/IP TELEFONFor kommunene Vestvågøy og Vågan er det derfor et behov for å erstatte dagens eksisterende IP/analoge telefoniløsninger. Det er her primært behov for en webleser-basert softphone løsning, som kan brukes som minimum på PC og Chromebook plattformer, uavhengig av tredjeparts programvare. Løsningen bør også ha mulighet for tilkobling av fysiske IP bordapparat eller møteromsapparat, hvis spesielle behov for dette skulle oppstå. Eventuell mulighet for sms/meldingstjeneste til/fra softphone løsning må spesifiseres. Hvorvidt mulig, og/eller om dette krever tilleggstjenester. Herunder skal også løsningen ha mulighet for gjenbruk av eksisterende nummerserier.
Løsningen bør ha standardisert API-er som gjør det mulig å integrere mot systemer hvor det er mulig og ønskelig å kunne ringe opp, eller motta, samtaler inne fra systemet. Dette kan være EPJ fagsystemer, service/ticket systemer mv. Samt mulighet for integrasjoner mot f.eks. selvbetjente servicetorgløsninger o.l.
Softphone løsningen må være webleser-basert, og fullstendig skybasert.
SENTRALBORDDet interkommunale samarbeidet har også behov for en sentralbordløsning som gir mulighet for framtidig etablering av felles sentralbordtjeneste for alle kommunene i samarbeidet.
Denne løsningen må være fleksibel, slik at det kan opprettes flere nivåer for sentralbordtjenesten – fra interkommunalt – med 2 eller flere av kommunene, enkeltkommune, enheter og avdelinger, alt etter hvilket behov samarbeidet og den enkelte kommune måtte ha og få i framtiden.
Sentralbordtjenesten må gi mulighet for helautomatisering, gjennom innvalgsmenyer e.l., som gjør bemannet sentralbord unødvendig – på et eller flere nivåer.
Sentralbordtjenesten må kunne integrere all eksisterende mobil bedriftsnett løsninger som i dag er i bruk i samarbeidet, samt ny softphone/IP telefoni løsning som etterspørres.
Sentralbordtjenesten må kunne hente brukerinformasjon/attributter av Active Directory/Entra, samt hente ut Exchange/365/Google kalenderinformasjon for brukere. Slik at et minimum av attributter framkommer hos sentralbord operatører: Kommune, Enhet/avdeling, Stilling, E-post adresse og navn – samt sanntids telefon- og kalenderstatus.
Sentralbordtjenesten må være webleser-basert, og fullstendig skybasert.