Kommunene Alver, Aurland, Austrheim, Austevoll, Fedje, Gulen, Masfjorden, Modalen, Osterøy, Samnanger, Sveio, Tysnes og Vaksdal har etablert felles IKT driftsselskap, IKT Nordhordland kommunalt oppgåvefellesskap (IKTNH).
Denne forespørselen gjelder i hovedsak:
- Anskaffelse av nytt system for forvaltning, drift og vedlikehold av kommunale bygg.
Formålet med denne anskaffelsen er å anskaffe fremtidsrettede løsninger for forvaltning, drift og vedlikehold av kommunale bygg. Bygningsmassen består blant annet av administrasjonsbygg, skoler, barnehager, omsorgsboliger, sykehjem, sosialboliger og andre bygg som er med på å sikre de kommunale tjenestene.
Anskaffelsen av FDV-systemet skal også ivareta kommunenes daglige drift, blant annet dokumenthåndtering, kontroll og rapportfunksjoner i eiendomsforvaltningen, samt håndtering av utleieeiendommer og bygninger.
Systemet skal benyttes i forbindelse med avvikshåndtering, slik at brukerne av byggene kan melde inn avvik som direkte kan knyttes til bygget/eiendommen. Videre må systemet kunne ivareta integrasjon mot andre systemer, for eksempel prosjektoppfølging og økonomisystem.
De nye løsningene skal gi direkte og indirekte besparelser i form av å forenkle, effektivisere og automatisere prosesser, samt gi bedre oversikt over bygningsmasse og vedlikeholdsbehov..
Den nye løsningen skal oppleves enkel, tilgjengelig og stabil for kontinuerlig drift. Oppdragsgiver forventer at nye teknologier for automatisering og kunstig intelligens gir endringer i hvordan tjenesteproduksjonen vil foregå i fremtiden. Leverandør skal være en tilrettelegger for integrasjoner av dagens og fremtidige løsninger.
Løsningene skal samhandle med nåværende og fremtidige løsninger både internt i kommunene og eksternt hos andre samarbeidspartnere. Metadata og dokumenter skal arkiveres fortløpende til vår frittstående arkivkjerne.
Løsningen skal til enhver tid støtte nasjonale fellesfunksjoner, felleskomponenter og integrasjonskomponenter.