BeskrivelseDenne anskaffelsen er en rammeavtale for programvare, skytjenester og rådgivning, og består av to delkontrakter. Leverandør kan levere forespørsel om deltagelse på Delkontrakt 1 eller Delkontrakt 2, eller begge delkontrakter. Vi ber om at dette opplyses i brevet som bekrefter leverandørens forespørsel om deltakelse. Spørsmål knyttet til konkurransen vil ikke bli besvart i uke 28-30. Hovedtrekk i prosedyrenDelkontrakt 1: Rammeavtale med en leverandør for kjøp av programvarelisenser og skytjenester med tilhørende rådgivning innen lisens- og avtalevilkår, lisensforvaltning samt konsulentbistand knyttet til bruken av programvare/skytjenester innenfor tre produktgrupper: SkrivebordsflatenArkitektur, design og utviklingAdministrative verktøy.Oversikt over dagens lisensportefølje finnes i Konkurransegrunnlagets Del III, Delkontrakt 1, Bilag 1 pkt. 1.3.Vi gjør oppmerksom på at kjøp av programvare og skytjenester fra Microsoft ikke vil omfattes av denne anskaffelsen, disse dekkes av andre avtaler i hele avtaleperioden.Estimert verdi for delkontrakt 1 er 110 MNOK inkl. mva. Maksimal verdi er 125 MNOK.Delkontrakt 2: Rammeavtale med en leverandør for Service Management programvare, som omfatter kjøp av programvarelisenser med tilhørende tilleggsprogramvare fra 3. parts leverandører (plug-ins) og skytjenester med tilhørende rådgivning innen lisens- og avtalevilkår, lisensforvaltning og tilhørende supporttjenester/konsulenttjenester. Oppdragsgiver benytter i dag primært Atlassianprodukter.Oversikt over dagens lisensportefølje finnes i Konkurransegrunnlagets Del III, Delkontrakt 2, Bilag 1 pkt. 1.2.Estimert verdi for delkontrakt 2 er 45 MNOK inkl. mva. Maksimal verdi er 50 MNOK. Tildelingskriterium 3BEGRUNNELSE FOR BRUK AV § 7-9 (5)
Anskaffelsesforskriften § 7-9 er en ny regel som fastsetter plikt til å ta klima- og miljøhensyn i offentlige anskaffelser. Iht. anskaffelsesforskriften § 7-9 (5) vil forpliktelse til å stille krav eller tildelingskriterier etter bestemmelsen ikke gjelde dersom anskaffelsen etter sin art har et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. «Etter sin art» betyr at det ikke vil være den konkrete anskaffelsens klimaavtrykk og miljøbelastning som er relevant for vurderingen, men derimot klimaavtrykket og miljøbelastningen til arten av det som skal anskaffes. Begrepet art betyr her altså den vare- eller tjenestekategorien en skal anskaffe innenfor. Med «uvesentlig» må forstås et klimaavtrykk og en miljøbelastning som har marginal betydning. Uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning må vurderes på generelt grunnlag for kategorien, og vurderingen påvirkes ikke av de faktiske forholdene eller volumet til den konkrete anskaffelse. Anskaffelsen er delt i to delkontrakter, hhv. 1. Skrivebordsflaten, Arkitektur, design og utvikling og Administrative verktøy og 2. Service management. Det som skal anskaffes i denne avtalen er forhandleravtaler. Forhandleren skal levere rådgivning og konsulenttjenester og formidle on premise programvare og skytjenester fra produsenter av disse innenfor rammeavtalenes scope. Forhandlerens fortjeneste består i hovedsak av rådgivning og konsulenttjenester, og til påslag på produkter formidlet fra produsenter. Det vil være en inngående portefølje som skal videreføres. Den klare majoriteten av inngående portefølje er on premise programvare.
DFØ har gjort en overordnet kartlegging av anskaffelser som etter sin art kan vurderes å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning, og gjennomgått alle anskaffelser som ble gjennomført i 2022 registrert på 14 CPV-koder som er vurdert å ha lav klimaintensitet. Basert på denne gjennomgangen har de typer anskaffelser som går igjen og som har en typisk lav klimaintensitet blitt identifisert, samtidig som det er gjort kvalitative vurderinger knyttet til andre former for miljøbelastninger.
Resultatet av vurderingene er en liste over tjenesteanskaffelser som etter sin art er vurdert å ha et klimaavtrykk og miljøbelastning som er uvesentlig. For disse anskaffelseskategoriene kjøper man typisk menneskelige ressurser som timearbeid eller oppdrag, hvor det eventuelle klimaavtrykket og miljøbelastningen ofte vil ligge utenfor hva som kan knyttes til anskaffelsens art.
Konsulenttjenester er iht. DFØs vurderinger en type anskaffelse som er vurdert å ha uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning. NAV vurderer at arten av anskaffelse som forhandlertjenesten utgjør er å anse som en konsulenttjeneste, med typisk skrivebordsarbeid og møter. Forhandleren vil i svært begrenset grad kunne påvirke produksjonsmåter, strømforbruk, osv. hos den enkelte av produsentene de skal kunne levere produkter fra. For øvrig, når det gjelder forholdene hos produsent, så kan produksjon og vedlikehold av programvare også i stor grad anses å være innenfor arten konsulentarbeid.
NAV anser at begrunnelsen sammenfaller med DFØs eksempelvurdering av en konsulenttjeneste, knyttet til juridisk bistand: «For å kartlegge klimaavtrykket og andre former for miljøbelastning fra arten konsulenttjeneste, antar direktoratet at en konsulents klimaavtrykk og miljøbelastning vil være lik belastningen fra en gjennomsnittlig fast ansatt. Ifølge direktoratets eget klimagassregnskap, er det den ansattes behov for kontorplass og utstyr, energiforbruket i bygget hen jobber i, reisevirksomhet i jobbsammenheng, og avfallsgenerering som bidrar til den ansattes klimaavtrykk og miljøbelastning.
Direktoratet vurderer derimot at ingen av elementene ovenfor faller innenfor anskaffelsens art, som er en konsulenttjeneste. De elementene som knytter seg til arten, altså den bistanden som ytes og den digitale rapporten som skal produseres, medfører et uvesentlig klimaavtrykk og en uvesentlig miljøbelastning.»
NAV har vært i kontakt med DFØ om denne anskaffelsen, og de har gitt uttrykk for at bruk av femte ledd kan være en mulighet i denne anskaffelsen. NAV har også vært i kontakt med andre offentlige oppdragsgivere, samt sett andre utlysninger, med lignende anskaffelser, som har konkludert med at denne type anskaffelse etter sin art har et uvesentlig klimaavtrykk og miljøbelastning.
NAV har også registrert DFØs liste over CPV-koder på hovednivå og grad av klimaintensitet (CO2e/kr). Det fremgår der lav klimaintensitet for CPV hovednivå 48 Programvare og informasjonssystemer og CPV hovednivå 72 Datatjenester: rådgivning, programvareutvikling, internett og systemstøtte.
NAV har med bakgrunn i ovennevnte vurdert at unntaksbestemmelsen i anskaffelsesforskriftens § 7-9 (5) kommer til anvendelse, da anskaffelsen etter sin art vurderes å ha et klimaavtrykk og en miljøbelastning som er uvesentlig. NAV er derfor i denne anskaffelsen unntatt forpliktelsene til å vekte klima- og miljøhensyn med 30 %, eller å stille klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen.
Vi har uansett i alle tilfelle oppstilt et miljøkrav som gjelder avropssituasjonen, om at der det er aktuelt å kjøpe nye produkter så skal leverandøren vurdere og hensynta klima- og miljøhensyn mellom ulike produkter, slik at disse hensynene blir del av vurderingen av hvilke produkter NAV skal kjøpe. Dette kravet anses i denne anskaffelsen å gi en bedre klima- og miljøeffekt en å vekte klima- og miljøhensyn med den vekt som FOA forutsetter.
Kvalifikasjonskrav 1Øvrige økonomiske og finansielle krav
Når det gjelder eventuelle øvrige økonomiske og finansielle krav som har blitt angitt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumentene erklærer leverandøren at: Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav: Det kreves at leverandøren har tilstrekkelig økonomisk kapasitet til å gjennomføre kontrakten. Dokumentasjonskrav: Oppdragsgiver innhenter selv kredittvurdering gjennomført av Experian, se www.experian.no.
Dersom leverandøren mener kredittvurderingen ikke vil gi et riktig bilde, bes utfyllende opplysninger sendt med kvalifiseringsforespørselen.
Kvalifikasjonskrav 2Registrert i handelsregister eller foretaksregister
Leverandør er registrert i et foretaksregister eller et handelsregister i medlemsstaten som leverandøren er etablert i. Som beskrevet i bilag XI til direktiv 2014/24/EU; leverandører fra visse medlemsstater kan være nødt til å oppfylle andre krav i nevnte bilag. Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav: Det kreves at leverandøren er et lovlig etablert foretak. Dokumentasjonskrav: • Norske leverandører: Firmaattest fra Brønnøysundregistret. • Utenlandske leverandører: Attest for registrering i foretaksregister som foreskrevet i lovgivningen i den stat hvor leverandøren er etablert.
Kvalifikasjonskrav 3Bare for tjenester
Bare for tjenester: I referanseperioden har leverandøren utført følgende viktige vareleveranser av den etterspurte type, eller følgende viktige tjenester av den etterspurte type. Oppdragsgiver kan kreve opp til tre års erfaring og tillate at det tas hensyn til erfaring fra tiden før de seneste tre år.
Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav: Det kreves betydelig erfaring fra lignende leveranser. Dokumentasjonskrav: Leverandørens viktigste leveranser de siste 3 årene, inkludert en beskrivelse av oppdraget, deres verdi, tidspunkt og mottaker. Malen i kvalifikasjonsgrunnlagets vedlegg 2 skal benyttes for å dokumentere oppfyllelse av kravet.
Kvalifikasjonskrav 4Utdanning og faglige kvalifikasjoner
Følgende utdanning og faglige kvalifikasjoner besittes av leverandøren og/eller (avhengig av hvilke krav som er fastsatt i kunngjøringen eller i anskaffelsesdokumenterne) av de ledende medarbeiderne: Minstekrav til kvalifikasjonskrav
Kvalifikasjonskrav: Det kreves god gjennomføringsevne. Dokumentasjonskrav: Beskrivelse av leverandørens tekniske kapasitet og faglige kvalifikasjoner. Vedrørende kapasitet bes om en beskrivelse av relevante enheter hos leverandøren. Vedrørende kvalifikasjoner bes om en kortfattet oversikt over generell relevant kompetanse hos leverandøren. Det skal ikke angis hvilke personer som vil tilbys og det skal ikke leveres inn CV-er.