Utgått

Konkurransen er utgått uten at vinner er annonsert.

Brief

Troms Fylkeskommune trenger design, bygging og levering av et undervisningsfartøy for Nord-Troms Videregående Skole på Skjervøy over 30 måneder til en verdi av 59 millioner NOK. Båten skal primært brukes til opplæring i fiske med ulike redskaper og kan også omrigges for forskningsoppgaver eller oppdrettsformål. To viktige formelle krav er at leverandøren må ha sertifikater for kvalitetssikrings- og miljøledelsessystemer, samt erfaring med bygging av lignende fartøy og hybrid- eller helelektrisk teknologi. Anbudets vekting er kvalitet: 50%, totalpris: 40%, miljø: 10%.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Prøv Cobrief Pro

Om anbudet

    Troms fylkeskommune (TFK) har til hensikt å anskaffe et nytt opplæringsfartøy til Nord-Troms Videregående Skole, skolested Skjervøy. Båten skal primært benyttes til opplæring av skolens elever på VG1 og på VG2. Båten skal imidlertid også være anvendelig til andre formål. TFK følger opp ønske om null- og lavutslipp i skipsfarten. TFK har derfor satt seg som mål at nye fartøy bør ha null- eller lavutslipp. Fartøyet skal derfor ha et hybrid fremdriftsmaskineri basert på elektrisk framdrift med elektrisk energi fra land, men med reserveproduksjon av energi ombord.Hovedtrekkene i prosedyrenI hovedsak skal båten rigges for fiske med garn, line, juksa og teiner. Redskaper skal i hovedsak være «kontainerisert» slik at der enkelt kan veksles mellom de ulike driftsformene. Fangst sløyes om bord og bringes til skolen der elevene videreforedler fisken og selger produkter gjennom elevbedrifter. Fangst leveres også til tradisjonelt fiskemottak. Fartøyet skal kunne omrigges til forskningsoppgaver samt rigges til ulike oppdrettsformål og andre oppgaver. Nytt opplæringsfartøy skal erstatte eksisterende fartøy. Båten benyttes i dag ukentlig.

    Kontakt navn
    Vegard Lysvoll
    Kontakt telefon
    +47 77788000
    Adresse
    Strandvegen 13, 9007 TROMSØ

Kvalifikasjonskrav

    Leverandør skal ha tilstrekkelig økonomisk og finansiell kapasitet til å kunne gjennomføre kontraktsforpliktelsene. Underleverandør/Samarbeidspartner som leverandør støtter seg på for å oppfylle kravet, skal fylle ut ESPD skjema og forpliktelseserklæring.

    Det kreves et godt og velfungerende kvalitetssikringssystem.

    Det kreves et godt og velfungerende miljøledelsessystem.

    Leverandør skal være en lovlig etablert virksomhet.

    Leverandør skal ha erfaring med bygging av fartøy i samme størrelsesorden av typen fiskefartøy, servicefartøy, forskningsfartøy eller opplæringsfartøy. Det stilles krav om at leverandør skal dokumentere erfaring fra minimum 3 slike oppdrag de siste 5 år. Det kreves også at leverandør skal ha erfaring med hybrid- eller helelektrisk fartøy. Dersom leverandør selv ikke har egen erfaring, skal leverandør oppgi samarbeidspartner som kan dokumentere at kravet er oppfylt. Det stilles krav om at underleverandør/samarbeidspartner skal dokumentere slik erfaring fra oppdrag de siste 5 år. Underleverandør/Samarbeidspartner som leverandør støtter seg på for å oppfylle kravet, skal fylle ut ESPD skjema og forpliktelseserklæring.

    Leverandør må ha fasiliteter med tilstrekkelig teknisk infrastruktur til å kunne gjennomføre oppdraget på en trygg og faglig forsvarlig måte. Kravet gjelder også involverte underleverandører/samarbeidspartnere som leverandør støtter seg på for å oppfylle kvalifikasjonskravene. Underleverandør/Samarbeidspartner som leverandør støtter seg på for å oppfylle kravet, skal fylle ut ESPD skjema og forpliktelseserklæring.

    Det kreves at leverandøren har kapasitet og organisasjon som er tilstrekkelig til å gjennomføre oppdraget. Dette kravet gjelder også involverte underleverandører/samarbeidspartnere som leverandør støtter seg på for å oppfylle kvalifikasjonskravene. Oppdrag i ordre skal oppgis og ledig kapasitet skal synliggjøres. Underleverandør/Samarbeidspartner som leverandør støtter seg på for å oppfylle kravet, skal fylle ut ESPD skjema og forpliktelseserklæring.

    Underleverandør/Samarbeidspartner som leverandør støtter seg på for å oppfylle ett eller flere kvalifikasjonskrav, skal fylle ut ESPD skjema og forpliktelseserklæring.

Tildelingskriterier

    Beskrivelse

    Tildelingskriterier etter andre og tredje ledd kan erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen, dersom det er klart at dette gir en bedre klima- og miljøeffekt og dette begrunnes i anskaffelsesdokumentene, jf. FOA §7-9 fjerde ledd. Oppdragsgiver har stilt SKAL krav til elektrisk framdrift som med «norsk» strøm må defineres som nullutslipp. Båten skal kunne operere kun elektrisk for en vanlig skoledag. Diesel hjelpekraft installeres kun som sikkerhet og ved lengre transit, eksempelvis dersom båten skal på service ved verft. Norsk elektrisk energi basert på vannkraft defineres som nullutslipp. Det har vært budsjettert med 200 driftsdøgn årlig med 6 timer daglig (2 timer transit, 4 timer på felt), totalt 1200 timer årlig. Samtidig ble det budsjettert med ca 40 timer dieseldrift i transit, tilsvarende kun 3,5% av total driftstid. Totalt utslipp av CO2 inklusiv 40 timer dieseldrift er ca. 5 tonn. Basert på samme driftsmønster, vil samlede utslipp for tilsvarende dieselfartøy være ca. 82 tonn. Skal-kravet om elektrisk fartøy medfører dermed en reduksjon av CO2 utslipp på hele 93%. På bakgrunn av dette har oppdragsgiver valgt å ikke vekte klima med 30 %, men beholdt 10% vekting for å kunne tilgodese gode løsninger på andre miljøegenskaper.

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
Prekvalifisering - Design, bygging og levering av undervisningsfartøy til Nord-Troms VGS
Estimert verdi
59 000 000,00 kr
Varighet
30 måneder

Tidslinje

Se aktive konkurranser som ligner