Kystverket, heretter kalt oppdragsgiver, innbyr til konkurranse med forhandling i forbindelse med hovedentreprise for Stad skipstunnel. Kystverket er Nærings- og fiskeridepartementets etat for sjøtransport, sjøsikkerhet, havner og beredskap mot akutt forurensning. Kystverket arbeider aktivt for en effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringens behov for framkommelighet og effektive havner.
Kystverket forebygger og begrenser skadeeffekten ved akutt forurensning, og medvirker til en bærekraftig utvikling av kystsonen.
Kystverket utfører viktige samfunnspålagte oppgaver, hvor hovedmålet er å sørge for en sikker og effektiv ferdsel langs kysten. I dette ligger også ansvaret for å tilrettelegge for en videreutvikling av sjøtransporten som en velfungerende og kostnadseffektiv transportform for næringslivet, det offentlige samt privatpersoner.
Tilbudskonferanse vil finne sted 2024-12-17 med møtested Gardermoen.
Påmelding og mer informasjon om tilbudskonferansen finnes her: Påmelding til tilbudskonferanse på Gardermoen - 17. desember 2024Her finner du informasjon om Stadt skipstunnel: Stad skipstunnel | Kystverket - tar ansvar for sjøveienHovedtrekkene i prosedyrenBakgrunnen for prosjektet er de spesielle seilingsforholdene rundt Stad. Stadhalvøya ligger i Vestland fylke, på grensen mot Møre og Romsdal. Området har klart mest og sterkest vind i Norge, og Kråkenes fyr, som ligger like sør for Stad, er den meteorologiske værstasjonen med flest stormdøgn. Strekningen rundt Stad er blant mest værutsatte og farligste områder langs norskekysten. Ulykkesrisikoen ved å passere Stadhavet er også høyere enn på andre kyststrekninger. En vesentlig grunn til dette er at kombinasjonen av havstrømmer og undersjøisk topografi skaper spesielt komplekse og uforutsigbare bølgeforhold. Prosjektet Stad skipstunnel omfatter etablering av en gjennomgående farled i beskyttet indre farvann, og er derfor et viktig sjøvegsprosjekt for den kystgående skipsfarten på Vestlandskysten. Hoveddelen av prosjektet er en tunnel mellom Kjøde og Moldefjorden. Tabell under viser dimensjonene til tunnelen.
Tunneldimensjoner: Bredde mellom tunnelvegger 36m. Bredde mellom fendre i tunnelen 26, 5 meter. Høyde fra bunn av tunnel til tunnel heng 50m. Høyde ved høyeste høyvann til tunnel heng 35,5m. Høyde ved høyeste høyvann til tunnel heng 10 meter fra senter 32,5m. Dybde ved laveste lavvann til bunn av tunnel 12m. Tverrsnitt 1661m2. Lengde tunnel 1700m. I tillegg inngår det blant annet omfattende betongkonstruksjoner, elektro/SRO, omlegging av veger og annet: Ca. 649 meter entringskonstruksjoner. Ca. 3700 (2x1850) meter ledekonstruksjoner. Støttekonstruksjoner / stabilitets sikring. Kaier og småbåthavner. 6 tekniske bygg. Omlegging av ny FV 618 på ny bro over tunnelportal ved Moldefjorden. Ca. 5 millioner m³ sprengt stein skal fraktes ut. Utdypning av Saltasundet. Levering av sprengstein til ulike tiltak. Teknisk infrastruktur i tunnelen. Landskapsarbeider, turstier, møteplasser, lekeplasser etc. Lokale tilkomstveier inkl. ny infrastruktur for VA, strøm, nett etc.