Anbudsoversikt for IKT-drift for Folketrygdfondet

Tildelt

Konkurransen er avsluttet og vinner har blitt valgt.

Brief

Programvare - Bygg og anlegg

Folketrygdfondet har inngått en avtale med INTILITY AS for levering av IKT-driftstjenester, inkludert digital arbeidsplass, brukerstøtte, infrastrukturdrift, nettverksdrift og 24/7 drift med MDR for cybersikkerhet. Tjenestene skal leveres i Oslo over en periode på 5 år, med en total kontraktsverdi på 44 millioner kroner. Anskaffelsen krever dokumenterte og relevante referanser, bransjeerfaring innen finanssektoren, samt standardiserte og industrialiserte tjenester. Det var to tilbydere som deltok i konkurransen.

Slipp å lese og skrive alt selv, la Cobrief gjøre det for deg!

Resultat

Vinner
Intility AS
Andre tilbydere
  • Orange Business Digital Norway AS
Kontraktsverdi
44 000 000 kr

Om anbudet

Kvalifikasjonskrav

Se konkurransedokumentene for kvalifikasjonskrav

Tildelingskriterier

Se hele utlysningen

Oppdragsgiver
Tittel
IKT-drift for Folketrygdfondet
Kontaktinformasjon
Kontakt navn
Aleksander Smerkerud
Kontakt telefon
+47 23117261
Adresse
Haakon VIIs gate 2, 0161 OSLO
Lokasjon
Estimert verdi
45 000 000,00 kr
Varighet
5 år
Beskrivelse
Folketrygdfondets styre besluttet våren 2024 en dreining av fondets IKT-driftsmodell fra intern-drift med innleie av enkeltkonsulenter for støtte i enkeltoppgaver, til kjøp av fullt tjenesteansvar fra driftspartner. Denne førstegangsanskaffelsen inkluderer tjenester for digital arbeidsplass og brukerstøtte, infrastrukturdrift, nettverksdrift samt 24/7 drift inkludert MDR for cybersikkerhet. Etableringen vil innebære standardisering av fondets PC-park, flytt av datasenter og hardware-utskiftning på det aller meste av dagens nettverksutstyr. Folketrygdfondet ønsker å inngå en kontrakt gjeldende helhetlig drift av Folketrygdfondets IKT-plattform, som inkluderer 5 tjenestetårn som indikert i figuren nedenfor. Merk at tjenestetårn for applikasjonsforvaltning, dataforvaltning og analyseforvaltning ikke er inkludert i denne anskaffelsen. Se Bilag 1 for detaljerte krav til tjenestetårnene, samt til etablering og avslutning av tjenestene.
Hovedtrekk i prosedyren
Anskaffelsen gjennomføres i henhold til lov om offentlige anskaffelser av 17. juni 2016 nr. 73 og forskrift om offentlige anskaffelser av 12. august 2016 nr. 974 (over EØS-terskelverdi). Anskaffelsen skal foretas etter prosedyren konkurranse med forhandling etter forutgående kunngjøring, jfr FOA § 13-1(2). Etter denne prosedyren kan alle interesserte tilbydere levere en forespørsel om å delta i konkurransen. Denne konkurransen innledes med en kvalifiseringsfase, og Oppdragsgiver vil foreta en prekvalifisering av tilbyderne. Bare de tilbyderne som oppfyller kvalifikasjonskravene og har blitt invitert av Oppdragsgiver vil få anledning til å levere tilbud. Oppdragsgiver planlegger å invitere tre-fem leverandører til å gi tilbud i konkurransen, forutsatt at det mottas minimum fem forespørsler om å delta i konkurransen. Avgjørelsen om hvilke leverandører som inviteres til å inngi tilbud vil basere seg på utvelgelseskriteriene i pkt. 5. Alle inviterte tilbydere vil få sine tilbud evaluert basert på tildelingskriteriene oppgitt i pkt. 6. Oppdragsgiver forbeholder seg retten til å redusere antall tilbydere slik at tilbyderne med de tre-fem beste tilbudene etter innledende evaluering vil bli invitert til forhandlinger. Etter første forhandlingsrunde vil to til fire leverandører få anledning til å levere revidert tilbud før andre runde med forhandlinger. To-tre leverandører vil få anledning til å bli med på Due Diligence og deretter få mulighet til å levere endelig tilbud. Det vil bli gjennomført referansebesøk hos gjenværende leverandører i konkurransens siste faser. Etter at endelige tilbud er innlevert, og referansebesøk gjennomført, vil evaluering av tilbudene bli foretatt og kontrakt tildelt. Det gjøres oppmerksom på at tilbud som inneholder vesentlige avvik fra anskaffelsesdokumentene skal avvises etter forskrift om offentlige anskaffelser § 24-8(1) b. Konkurransedokumentene offentliggjøres i DOFFIN-databasen og i TED-databasen.
Tildelingskriterium 1
Kvalitet
For dette kriteriet vil det bli lagt vekt på kvalitet i tjenestetårnene: - Brukerstøtte, - Digital arbeidsplass, - 24/7-drift, - Hybrid Infrastruktur, - Hybrid Nettverk Samt kvalitet i: - Etableringsprosjektet Samt kvalitet på tvers av tårnene: - Dokumenterte og relevante referanser - Bransjeerfaring, finanssektoren - Standardiserte og industrialiserte tjenester - Kontinuerlig moderniserte og forbedrede tjenester - Leverandørens forretningsmodell og selskapsstruktur - Riktig ansvarsdeling tilbudt i tjenestene og fullt ansvar tatt for leveransene - Leverandørens styringssystemer og revisjonsrapporter - Forankring hos leverandørens ledelse
Tildelingskriterium 2
Bærekraft
For dette kriteriet vil det bli lagt vekt på leverandørens redegjørelse av de følgende punkter: - Bærekraft i tjenestene for digital arbeidsplass, inkludert livssyklushåndtering av hardware. - Bærekraft i tjenestene for infrastruktur, inkludert bærekraftig datasenter. - Bærekraft i tjenestene for nettverk, inkludert livssyklushåndtering av nettverks-hardware. - Styringssystem og leverandørens ambisjon for bærekraft. - Rapportering, inkludert leverandørens klimaavtrykk og kundens klimaavtrykk gjennom tjenestene.
Tildelingskriterium 3
Pris
Totalpris for de tilbudte tjenestene som omfatter: - Løpende priser (som typisk faktureres på månedsbasis) for alle Tjenester i ordinær drift (som ikke er Tilleggstjenester). - Prisen for avbestilling i ordinær drift - Prisen for etablering. - Prisen for avbestilling i etableringsfasen. - Oppdragsgivers estimerte uttak av Tilleggstjenester

Tidslinje

  1. Kunngjøring av konkurranse

    11. sep. 2024, 13:49

  2. Vinner kåret

    13. feb. 2025, 00:00

  3. Kontraktsinngåelse

    24. feb. 2025, 00:00

  4. Kunngjøring av resultat

    28. feb. 2025

Se aktive konkurranser som ligner